Eurocommerce en waarom Marnix Norder toch blij kan zijn

In mijn blog van 13 maart, getiteld ‘Onrust over taxaties, een understatement’, schreef ik, zonder er grote nadruk op te leggen, ook iets over Eurocommerce: ‘Zo hoor ik dat Eurocommerce voor 300 miljoen euro (!) onder water staat bij de banken (dat is meer een tsunami!) en dat is een bedrag dat je ook niet even oplost met een nieuwe Totilas te verkopen. Daar komt nog bij dat die paarden op dit moment, ongelukkigerwijs, ook overal dood neervallen.’

Ik had al gehoord dat er een faillisementsaanvraag aan zat te komen, maar kon dat niet hard krijgen. Dat lukte ook de Telegraaf donderdagochtend niet, maar die publiceerden wel een artikel dat Dick Wessels nog zo’n 55 miljoen euro van Ger Visser te goed heeft. En hij zou niet de enige zijn die graag wat geld overgemaakt ziet vanuit Deventer. lk heb ook vernomen, dat SNS Property Finance brieven aan huurders van panden van onze ontwikkelende vastgoedhandelaar heeft rondgestuurd met het verzoek de huur voortaan niet meer naar Deventer over te maken, maar rechtstreeks naar de bank.

Vanochtend publiceerde de Nieuwsbrief van Vastgoedmarkt een heel helder stukje over deze zaak, waarbij toch weer opvalt dat geen van de betrokken partijen wenst te reageren. De enige reactie die ik tot nu toe heb kunnen noteren, was afkomstig van Visser jr, de zoon van Ger, die tegenover Omroep Gelderland en De Telegraaf verzekerde dat de problemen bij Eurocommerce geen gevolgen hebben voor de paardenstal Eurocommerce in Lochem. Dat is een hele geruststelling voor de paarden, maar niet voor de huurders, aannemers en financiers van Eurocommerce.

Ik blijf me trouwens verbazen hoe allerlei vastgoednotabelen (Visser, Lips, Homburg, de Westermeijer en nog een flink aantal meer) enorme puinhopen kunnen achterlaten ten koste van banken, participanten en andere direct betrokkenen – met ook grote financiële implicaties voor hen – terwijl ze zelf blijkbaar nauwelijks schade oplopen voor hun zogenoemde privé-portefeuiiles. Die blijven maar in hun fraaie huizen wonen, in Austin Martins rijden en met luxe boten de wereldzeeën bevaren. Ik doe blijkbaar toch iets verkeerd. Als ik mijn hypothecaire verplichtingen niet nakom, staat de deurwaarder snel voor de deur en moet ik maar zien waar ik onderdak vind.

Nu mag ik Ger Visser wel. Ik heb zelf ook een tijdje een paard gehad, dat schept een band. Paarden en vastgoed hebben wel iets. Ook mijn voormalige collega Wabe van Enk van PropertyNL is een fervent paardenliefhebber, ook al gooien die paarden Wabe er regelmatig van af. Ger is iemand die er nooit enige twijfel over heeft laten bestaan, dat hij paarden veel belangrijker vindt dan stenen. Die stenen waren maar bijzaak.

Ik heb ooit proberen aan te tonen dat ik zijn deal rond Arena Plaza eigenlijk oplichting vond. Daarbij kocht Eurocommerce het kantorenproject voor een prikje van het toenmalige Rodamco Europe, wist er vervolgens binnen een wip een grote huurder in te krijgen (die hij grof betaalde met incentives) om het daarna snel met een woekerwinst door te verkopen aan zo’n (stomme!) Duitse belegger. Ger was het daar begrijpelijkerwijs helemaal niet mee eens, maar hij was tenminste openhartig en stuurde me een brief van vijf kantjes, waarin hij uitlegde dat het allemaal toch anders in elkaar zat. Ik heb die brief juist vanwege die openheid helemaal in Vastgoedmarkt opgenomen, hoewel ik het tot op de dag van vandaag oneens met hem blijf. Ik realiseer me trouwens heel goed, dat dit soort praktijken – die ik schadelijk vindt voor de hele vastgoedsector – schering en inslag is.

Ik vind het faillisement van Eurocommerce (als dat inderdaad doorgaat) wel een beetje het verhaal van een aangekondigde dood. Ik heb met verbazing al die projecten van Ger uit de grond zien komen (met name in Arnhem en Almere), terwijl ik me maar bleef afvragen waar toch die huurders vandaan moesten komen. Almere en Arnhem zitten nu opgescheept met in mijn ogen niet eens zulke fraaie kantoortorens die voor de komende jaren symbolen zullen blijven van hoe het mis kan gaan. Ik ben daarom nog even naar de website van Eurocommerce gegaan en trof de volgende omschrijving van de eigen activiteiten aan: (Eurocommerce is een) ‘volwaardige business partner die creatieve ideeën en innovatieve oplossingen zoekt voor de huisvesting waarin uw organisatie zich kan ontplooien.’ Ook daarvan hebben we de afgelopen jaren enige voorbeelden gezien, die nog een inzet van rechtzaken zijn geweest.

Ik moet ook denken aan Max Norder, die ijdele PvdA-wethouder van Den Haag. Wat moet die man nu blij zijn, dat de plannen van Eurocommerce om een 93 meter hoge multifunctionele toren op het Malieveld neer te zetten, naar een ontwerp van Rem Koolhaas, zijn afgeblazen. Deze plannen werden in 2010 gepresenteerd, toen al duidelijk was dat de hele kantoren-, retail- en woningenmarkt op z’n gat lag, maar Norder zag het helemaal zitten. Ik heb dat onzinnige plan toen maar omgedoopt als het ‘Marnix-gebouw’.

In augustus 2010 liet Norder, die overigens gesteund werd door een meerderheid in de gemeenteraad, weten het niet doorgaan van het M-gebouw te betreuren ‘Het had de kers op de slagroomtaart moeten zijn.’ Hij noemde zijn partner in crime, Eurocommerce ook ineens ‘onbetrouwbaar’. Stel je voor dat Eurocommerce wel z’n gang had kunnen gaan, dan was het Malieveld nu een bouwput geweest, maar was er geen enkele ontwikkelaar/financier/belegger meer over geweest om het af te maken!

Voordat ik deze blog afsluit, nog twee opmerkingen over onderwerpen die ik in mijn vorige blogs heb aangesneden.

De eerste is de kwestie-Van Rey in Roermond. Zoals te verwachten viel, heeft de door VVD-er en wethouder Van Rey gecontroleerde gemeenteraad van Roermond gisteravond geconcludeerd dat ‘onze Jos’ helemaal niets verkeerds heeft gedaan. Arm Roermond, arme politiek, arme integriteitsdiscussie. Maar ik voorspel: deze kwestie krijgt nog een staartje.

En dan het KPMG-gebouw. Ik heb nog eens nagedacht over die rare kickback, waarbij Savills is gebruikt (zich heeft laten gebruiken) om IVG een bedrag te laten betalen als een soort retourcourtage. Ik ben in het verleden wel vaker geconfronteerd van dit soort merkwaardige courtages voor makelaars, waartegenover eigenlijk geen enkele prestatie stond. Deze courtages waren alleen maar bedoeld om oneigenlijke betalingen mogelijk te maken aan personen die er geen belang bij hadden dat ze in de boeken kwamen of makkelijk te traceren. Het vervelende ervan is, dat niemand de bewijzen van die betalingen wilde overleggen, zodat ik daar journalistiek ook niet verder mee kon. En, zo hoor ik om me heen, deze retourcourtages gaan gewoon door. Ik heb al eerder betoogd: de Klimop-affaire was een serieuze zaak, die de reputatie van de vastgoedsector ernstig in diskrediet heeft gebracht. Maar er deugt heel wat meer niet in onze sector. Kwesties als die rond Evert Kroon en het KPMG-gebouw maken het er allemaal niet beter op. De oproep van Pé Kohnstamm en Dirk Rompelman in Vastgoedmarkt dat alle serieuze marktpartijen de handen ineen moeten slaan om de crisis in het vastgoed aan te pakken en te bestrijden, geldt zeker ook voor het imago-aspect.

Ik vertrek voor twee weken naar Zuid Afrika. Ik sluit niet uit dat ik vandaar uit een nieuwe blog stuur over vastgoed in een derde wereldland. Hoe discutabel de reputatie van vastgoed in Nederland ook moge zijn, daar kunnen ze er ook wat van.

En als u deze blog elke keer als hij verschijnt, wil blijven lezen, dan kan dat het makkelijkste als u zich op de blog aanmeldt als ‘volger’ (follower).

Geef een reactie

