Beoogd deputé Jos van Rey, een mooi voorbeeld van ‘laten lopen’

Er is ontiegelijk veel geschreven over de arrogantie van de macht. En ook over de blijkbaar niet te bestrijden neiging van leiders/heersers/dictators om aan de macht vast te houden, vaak met corruptie als gevolg.  In de woorden van de Britse 19de eeuws historicus en filosoof  Lord Acton: ‘Macht maakt corrupt en absolute macht maakt absoluut corrupt.’

Daarom kom ik terug op twee eerdere blogs,  van 21 en 24 maart 2012, over de Roermondse wethouder Jos van Rey en het integriteitsonderzoek dat tegen hem is uitgevoerd naar aanleiding van publicaties in Dagblad Limburger en Limburgs Dagblad.

In het onderzoeksrapport, dat is uitgevoerd door een commissie onder leiding van ex-minister Winnie Sorgdrager, wordt Van Rey grotendeels vrijgesproken van oneigenlijke belangenverstrengeling. Maar de commissie constateert ook dat de wethouder wel degelijk de schijn van belangenverstrengeling op zich geladen heeft en dat de Roermondse politiek hem tien jaar lang zijn gang heeft laten gaan, met name waar het gaat om zijn nauwe zakelijke en persoonlijke relatie met de eveneens uit Roermonds afkomstige projectontwikkelaar Piet van Pol.

In beide blogs heb ik als mijn mening gegeven dat Van Rey jarenlang zijn politieke en zakelijke hand heeft overspeeld, maar ook dat de plaatselijke politiek – en de partij van Van Rey, de VVD – dit mogelijk heeft gemaakt. Van Rey (‘what is in the name!) kwalificeerde ik dan ook als de  ‘koning van Roermond’.

Ik woon al vele jaren in Limburg en mag dus stemmen voor de Provinciale Staten en indirect voor de Eerste Kamer. Van Rey is inmiddels, behalve wethouder in Roermond, ook lid van die Eerste Kamer voor de VVD. Als kiezer heb ik dus het recht om ‘onze’ gekozen politici kritisch te volgen. Als je daar als politicus niet mee kunt omgaan, moet je niet in de politiek gaan. Daarnaast ben ik journalist. Journalisten zijn de luizen in de pels van de politiek, die waar nodig moeten bijten en laten krabben. Het verbaasde me dan ook zeer dat Van Rey me vorige week op de Limburg stand op de vastgoedbeurs Provada woedend toevoegde: ‘Ik wil niets met je te maken hebben. Je bent een slecht journalist. En je weet het.’

Het woord ‘slecht’ heeft twee betekenissen. Ik kan volgens Van Rey een journalist zijn die zijn vak niet verstaat. En ik zou ook wel eens een slecht mens kunnen zijn. Ik heb het vermoeden dat hij beide betekenissen bedoelt. Kritiek leveren, met argumenten en genuanceerd, valt bij meer ‘machtigen’ niet in goede aarde.

Ik dacht Van Rey een beetje te kennen, maar deze reactie viel me bitter tegen. Toen ik hem daarna, op de Limburgse stand, zo zag staan, in het middelpunt van allerlei Limburgse politieke bobo’s en ja-knikkers, dacht ik ook: Van Rey is niet alleen klein van postuur, maar ook kleinzielig. Over dit soort mensen is er ooit, in de jaren negentig al een nog steeds toepasselijk en onthullend boek over de Limburgse verwevenheid van geloof, politiek en zakenleven verschenen: De Vriendenrepubliek.

Boos werd ik pas twee dagen later, terug in Limburg. Want wat las ik in de door deze Roermondse koning zo verfoeide regionale kranten? Jos van Rey wordt de nieuwe VVD-gedeputeerde. En zijn opvolger als wethouder in Roermond wordt Dré Peters, een goede vriend van Van Rey, tevens VVD-fractievoorzitter in de gemeenteraad en de man, die het integriteitsonderzoek over Van Rey eerder als het weggooien van overheidsgeld kwalificeerde.

Ik  spreek in mijn  blogs uit maart de vrees uit,  dat de rol van Van Rey nog niet is uitgespeeld. Dat klopt dus. Maar het is een vlucht van voren en dat heeft alles met die arrogantie van de macht te maken. De VVD in Limburg kan het nog zo hard ontkennen, maar deze kandidatuur laat zien dat de partij en Van Rey lak hebben aan een breed gevoel in Limburg: het wordt tijd dat deze wethouder, inmiddels 67, opstapt en zich met andere zaken gaat bezig houden.

Van Rey wil trouwens als gedeputeerde ook zijn senaatzetel blijven behouden, iets wat praktisch bijna onmogelijk is. Immers de senaat en de Provinciale Staten van Limburg hebben dinsdag als vaste vergaderdag en daar zal niet aan worden getornd. De Provinciale Staten van Limburg zullen zich niet zo makkelijk laten overhalen om hun vaste vergaderdag te verplaatsen, omdat Van Rey zo nodig naar Den Haag moet. Eerder deed dat de gemeenteraad van Roermond dat overigens wel, omdat ‘onze Jos’ zo nodig ook in de Eerste Kamer wilde zitten  naast zijn wethouderschap.  Over arrogantie van de macht en daaraan willen vasthouden gesproken.

(Ik bedenk, terwijl ik dit opschrijf, dat er in Maastricht nog zo iemand zich op arrogante manier met politiek bezig houdt: Jan Hoen. Deze machtige en invloedrijke voormalige CDA-zeventiger geeft ook hele andere betekenissen aan wat de gemeenteraad als  ethisch verantwoord beschouwt,  met als resultaat dat er ook naar hem een integriteitsonderzoek naar declaraties is aangekondigd. Hoen vindt natuurlijk dat er niets aan de hand is en spreekt over ‘vergoedingen’ en ‘presentatiegeld’. Ja, Dré Peters, zonde van al dat overheidsgeld zo’n nieuw integriteitsonderzoek.)

Tijdens de Provada hield good old Rudy Stroink een interviewsessie met jonge ASRE- vastgoedtalenten, en daarin riep hij min of meer de oude garde (zeg maar 55 plus) op zich uit de frontlinies terug te trekken en de toekomst aan de jongeren over te laten. Rudy noemt zich om die reden COACH. Dat zouden Van Rey, Peters en Hoen in Limburg moeten doen. Het coachen van jonge talenten en zich daarbij vooral  kwetsbaar  opstellen over wat zij en hun generatie allemaal ook fout hebben gedaan. Als de oude garde aan haar posities blijft vasthouden, lopen we het serieuze gevaar dat we met een of meer jonge generaties komen te zitten, waarvoor helemaal geen werk meer is.

In mijn laatste blog van 4 juni, getiteld Harry is ook maar een Mens, citeerde ik een notitie van de Belastingdienst uit 2005 over verdenkingen die er toen bestonden tegen Harry Mens, later verdacht van witwassen en valsheid in geschrifte. Ik liet uit dat citaat twee letters aan het einde weg (conclusie: l.l), omdat ik dacht dat die geen betekenis hadden. Iemand mailde me, dat l.l. bij de Belastingdienst wel degelijk ergens voor staat, namelijk voor ‘laten lopen’. Met andere woorden, omdat Harry Mens een bekende Nederlander was en is, met veel invloedrijke contacten, adviseerde de Belastingdienst tegen hem geen verdere stappen te ondernemen. En is m.i. de conclusie gerechtvaardigd dat om die reden het OM het nooit heeft aangedurfd Mens in de Klimop-zaak voor de rechter te brengen en is hij er daarom van af gekomen met een schikking.

Angst voor de macht is net zo erg als de arrogantie van de macht. En daarom, Jos van Rey, blijf ik – als journalist en als kiezer – over je schrijven. Jouw kandidatuur als gedeputeerde van mijn provincie Limburg beschouw ik als eenzelfde vorm van ‘laten lopen’. Niet van het de Belastingdienst of het OM, maar van de VVD in Limburg.

 

Comments
4 Responses to “Beoogd deputé Jos van Rey, een mooi voorbeeld van ‘laten lopen’”
  1. Jacob flintr schreef:

    Ben nooit meer eerlijk eerlijk zijn is dom in limburg.

  2. Vraag: zou je ajb ook niet eens aandacht kunnen besteden aan de cultuur van macht, intimidatie en manipulatie van de VVD hier in NH? Je slaat de spijker op de kop, want machtsmisbruik kan alleen maar bij de gratie van het ontbreken van controle door gemeenteraden en de staten. Het vormen van grote coalities schakelt elke vorm van kritiek uit. De gedeputeerde met wie wij te maken hebben, Elisabeth Post, zegt het zelf als volgt: ‘ ik lees alles, ik weet alles en ik beslis alles. Er is hier maar 1 persoon die alles beslist, en dat ben ik’.
    Niemand die haar tegenspreekt.

  3. ruuddewit schreef:

    Woedend is een subjectief woord. Ik heb de reactie van Jos van Rey als woedend ervaren. Ik heb trouwens liever dat Van Rey mij een slecht journalist vindt dan een slecht mens.
    Ik ben niet de enige die vraagtekens plaatst bij de manier waarop Van Rey zich in deze kwestie opstelt:

    Daarom hieronder de laatste ontwikkeling in deze zaak, uit Dagblad De Limburger/Limburgs Dagblad:

    CDA wil Van Rey niet als gedeputeerde

    VVD’er Jos van Rey is voor coalitiepartner CDA onaanvaardbaar als gedeputeerde. De Statenfractie van het CDA heeft dat de VVD donderdagmiddag laten weten. De christendemocraten vinden dat rond de integriteit van de wethouder van Roermond nog te veel vragen hangen.

    Maastricht
    Door Hans Goossen en Theo Sniekers
    ,,De integriteit van Van Rey is beschadigd door belangenverstrengeling en daarnaast door vele voorbeelden van de schijn van belangenverstrengeling”, schrijft CDA-fractievoorzitter Martijn van Helvert.
    Het CDA wil samen met de coalitiepartners VVD en PvdA in overleg over een oplossing. Het gevolg is volgens fractievoorzitter Martijn van Helvert van het CDA dat vrijdagochtend geen geheel nieuw college van Gedeputeerde Staten wordt gevormd.
    Deze krant berichtte vorig jaar over de structurele schijn van belangenverstrengeling rond Van Rey. Daarop gelastte de Roermondse burgemeester Henk van Beers een integriteitsonderzoek. De onderzoekers concludeerden dat sprake van een jarenlange en evidente schijn van belangenverstrengeling. Van Rey overleefde het politieke debat over het onderzoek. De Roermondenaar zat jarenlang in Provinciale Staten. Daarin trok hij regelmatig fel van leer tegen CDA’ers, met name als hun integriteit in het geding was.
    Volgens het CDA is het provinciebestuur in Limburg niet gediend met de nasleep van de integriteitsaffaire rond Van Rey. De voordracht van Van Rey door de VVD kwam voor de christendemocraten als een donderslag bij heldere hemel. ,,Over de voordracht (van Van Rey, red.) zijn bij onze fractie per direct vragen ontstaan. De leidende vraag is in hoeverre de benoeming van dhr. Van Rey tot gedeputeerde bijdraagt aan een eendrachtig en krachtig collge, dat de belangrijke vraagstukken in eenheid kan oppakken”, schrijft Van Helvert.
    Het CDA wijst er fijntjes op dat de VVD Limburg in het verleden geen misverstand heeft laten bestaan over integriteitskwesties en met name Van Rey zelf hamerde op meer integriteit binnen het CDA.

  4. voorl6040 schreef:

    Even voor alle duidelijkheid; ik heb meneer De Wit niet woedend maar rustig te verstaan gegeven dat ik hem een slecht mens vind. Zijn vrouw begroette mij op de Provada trouwens hartelijk, maar meneer De Wit mag niet van mij verwachten dat ik ook hartelijk naar hem reageer als ik over hem een andere mening ben toegedaan. Van ‘journalist’ heb ik niet gesproken, wel van ‘mens’. Laten we het wel in de juiste context houden. Je zou bijna zeggen dat ook ‘journalisten’ daar wel eens moeite mee hebben.
    Jos van Rey.

Geef een reactie

