Het is tijd dat COACH Rudy zijn koffers pakt

Voetbalkenners – en wie is dat niet? – weten dat het lot van elke trainer of coach aan het dunne draadje van succes hangt. Blijft dat uit, dan wacht hem ontslag. Zelfs topcoaches als Leo Beenhakker, Louis van Gaal en Co Adriaanse hebben dat persoonlijk ervaren.

Dat ging door me heen toen ik hoorde dat de schuldeisende banken, die TCN al jaren in een forse greep houden, Rudy Stroink duidelijk hebben gemaakt dat zijn rol als overkoepelend manager/inspirator voorbij is, dat hij van de loonlijst moet worden geschrapt en dat hij maar naar een andere baan moet uitkijken. Jammer genoeg voor Stroink wordt daarmee zijn private schuldenlast niet minder. Hij heeft nog steeds een meerderheidsaandeel in TCN en kan persoonlijk worden aangesproken voor op zijn minst een deel van de schulden die al sinds 2008 als het zwaard van Damocles boven de ontwikkelende belegger uit Utrecht hangen.

Verrast was ik dan ook niet, toen ik vorige week hoorde dat TCN zelf surseance van betaling heeft aangevraagd. Als dat niet was gebeurd, was een aantal schuldeisers wel tot een faillissementsaanvrage overgegaan. Dat was vier jaar geleden ook al bijna het geval, maar op de voor Stroink bekende Houdini-wijze slaagde hij erin om dat faillissement weg te poetsen. Het ging zelfs even redelijk met TCN, hoewel dat alleen maar mogelijk was door het loslaten van de veel te grote internationale expansie en het schrappen van een aantal ambitieuze projecten en niet te vergeten, veel personeelsleden. Stroink profileerde zich vanaf dat moment als COACH (inderdaad met hoofdletters!) in plaats van CEO en moest noodgedwongen het echte management van het uitgeklede TCN aan anderen overlaten. Ook moest hij afstand doen van zijn vliegtuig van 6 miljoen, dat jarenlang overigens de enige echte luxe was die hij zich als oprichter, grootaandeelhouder en leider van ‘zijn’ TCN veroorloofde.

Ik heb de afgelopen tien jaar mijn soms ambivalente bewondering voor Stroink niet onder stoelen of banken gestoken. Met name vanwege zijn visie op de ruimtelijke ordening in Nederland en zijn uitgesproken mening over de manier waarop de vastgoedsector zich ontwikkelde. In Vastgoedmarkt heeft hij vele keren de gelegenheid gekregen die te ventileren. Alleen maakte hij zich daarmee niet bij alle collega’s populair. Te meer, omdat iedereen in de markt wist, dat hij zelf een slechte manager was voor zijn eigen onderneming. Ik zou dat het verschil tussen theorie en praktijk willen noemen. Een van zijn voormalige collega-ontwikkelaars noemde hem vorige week tegenover mij om die reden een ‘opportunistische voddenbaal’, daarbij verwijzend naar de manier waarop hij zich kleedde.

Iemand mag van mij best opportunistisch zijn en het kan mij niets schelen hoe hij zich daarbij kleedt, maar ik begrijp deze kwalificatie wel. Enerzijds innemend, welbespraakt en met een duidelijke visie, anderzijds te zelfverzekerd en ook helemaal niet consequent. Een fraai voorbeeld van de verwarring die hij nog wel eens opriep, is de manier waarop hij zich in de afgelopen jaren profileerde als potentieel politicus, burgemeester en zelfs minister. Een iets bescheidener opstelling had hem goed gedaan. Gelukkig lijkt dat ministerschap er voorlopig niet in te zitten, want zijn partij D66 is op dit moment verder verwijderd van regeringsverantwoordelijkheid dan ooit. Ook de manier waarop hij zich in de media steeds weer egocentrisch centraal stelde, kon weinig begrip en sympathie wekken bij zijn collega’s. Rudy Stroink heeft het duidelijk goed met zichzelf getroffen, zeggen zijn collega’s dan ook. Ik vind het nog altijd een afgang, dat hij vijftien jaar lang in talrijke interviews beweerde op 2 december 2010 – de dag dat hij 55 werd – om 13.00 uur zou terugtreden als CEO van TCN om zich met andere grootse zaken te gaan bezighouden, maar dat daarvan in feite niets terecht is gekomen. Ik sluit overigens niet uit, dat Stroink op dat moment er misschien wel echt mee wilde stoppen, maar dat de banken dat niet toelieten.

Wat ik hem na moet geven, is dat hij het steeds goed met de media heeft weten te vinden. Zijn PR is altijd uitstekend geweest, tot op de dag van vandaag. Of dat nu het met veel bombarie overgenomen Congrescentrum in Den Haag was (voor slechts één gulden), het NSB-verleden van zijn vader, zijn hobby als piloot voor Johnny Hallyday of de verwoording hoe hij en zijn bedrijf werden getroffen door de door hem al veel eerder voorspelde crisis in het vastgoed, steeds zorgde hij ervoor dat de camera’s op hem gericht waren. Ik herinner me nog goed de Tegenlicht-documentaire die de VPRO in 2008 van hem maakte en die vrijwel alle medewerkers van TCN met verbijstering sloeg.

Dat de media ook met hem vaak geen raad wisten, blijkt uit het artikel in de Telegraaf van afgelopen zaterdag, met als titel ‘TCN-oprichter jongste offer kantoormalaise’. Het artikel beslaat grotendeels uit citaten uit eerdere artikelen over hem en zo konden we onder meer lezen, dat ‘Wie zijn leegstaande kantoorpand wil verhuren, moet geen gestript gebouw aanbieden.’ Een ander aangehaald citaat van Stroink uit de krant: ‘Verder belangrijk: goede koffie en een vriendelijke receptie. ‘Het werkt, binnen anderhalf jaar is een gebouw dan vol. Boor nieuwe doelgroepen aan, zorg voor gezelligheid, daar houden de mensen van. De huur is al 30% lager, vanwege het goedkope gebouw.’ Ik weet niet waar de Telegraaf dit citaat vandaan heeft gehaald (bronnen noemt de Krant van Wakker Nederland nooit), maar als het klopt dat Stroink dit ooit beweerd heeft, dan heeft hij daarmee in de eigen portefeuille geheel geen succes gehad.

In het aangehaalde artikel in de Telegraaf van vorige week stond overigens één ding dat ik nog niet wist, namelijk dat hij getrouwd is met de secretaresse van architect Herman Hertzberger, bij wie hij ooit studeerde.  Op zich een onbelangrijk en weinig relevant gegeven, maar nu begrijp ik waarom hij zo nodig in 2007 het door Hertzberger ontworpen Achmea hoofdkantoor (waarin Centraal Beheer is gevestigd) in Apeldoorn moest kopen, een beslissing die niemand in de vastgoedsector ooit begrepen heeft. Het is ook een investering die nu nog steeds als een loden last op TCN drukt. Deze aankoop tekent Rudy Stroink: een bijna sentimentele betrokkenheid bij fraaie architectuur, ook al stelt het betreffende gebouw vanuit een commercieel vastgoedperspectief niets voor.

Ik ken eigenlijk niet zoveel geslaagde projecten van TCN, maar des te meer voorbeelden van de publicitaire tamtam die de onderneming dankzij Stroink de afgelopen tien, vijftien jaar heeft weten laten klinken. TCN zal me bijvoorbeeld altijd bijblijven vanwege de opvallend stands die werden gebruikt op de internationale vastgoedbeurzen; de speels ingerichte kantoortuin in het voormalige hoofdkantoor in Nieuwegein; en zeker ook vanwege de hond Trammell. En ik herinner me goed het vragencollege dat Stroink tijdens de laatste Provada in de Vastgoedmarkt-stand gaf voor jonge vastgoedprofessionals. Dat deed hij met verve, betrokkenheid, professionaliteit en zelfs met de nodige zelfspot.

Die nieuwe baan, die de banken hem onlangs hebben opgelegd, ligt dus eigenlijk in het vooruitzicht. Niet als een wat pretentieuze COACH, maar als docent of hoogleraar. Iedere opleidingsinstituut dat zich met ruimtelijke ordening en inrichting bezighoudt, zou voor hem in de rij moeten staan. Als COACH en CEO van TCN heeft hij gefaald en als voetballiefhebber weet hij dan ook maar al te goed, dat daarop maar een vervolg mogelijk is: je koffers pakken en met de stille trom de anonimiteit zoeken. Totdat zich weer een nieuwe club aandient, natuurlijk.

 

Comments
2 Responses to “Het is tijd dat COACH Rudy zijn koffers pakt”
  1. Marian Harberink schreef:

    Ik vind het erg jammer dat in Nederland een faillissement bijna altijd wordt geassocieerd met falen en afgang. En mensen die aan de kant staan – en niet alle ins en outs weten – oordelen hard (en lachen in hun vuistje). Ik vond het juist getuigen van lef dat Stroink in de reportage van de VPRO een een kijkje gaf in de keuken van TCN en de vastgoedwereld. Ik hoop dat hij doorgaat met zijn kracht: inspirerende vastgoed ideeën omzetten in daden.

  2. Beste Ruud,

    Grotendeels deel ik je mening. Wel heb ik moeite om te oordelen terwijl ik niet alle in en outs ken. En zelfs dan…. Je geeft aan dat Rudy Stroink met name tot z’n recht zou komen in opleidingsland. Misschien wel, maar is het juist niet interessant om onderwijs en de praktijk te koppelen. Volgens mij leren we het meest van falen. (een van de beste adviezen die ik ooit heb gekregen was: ‘blameer je dagelijks!’) Maken we de grootste stappen in onze ontwikkeling nadat we op ons ‘bek’ zijn gegaan. Onze samenleving is helaas te weinig of niet ingesteld op falen. Alleen succes wordt beloond en als we op ons gezicht gaan worden we genadeloos afgestraft en uitgerangeerd. Dit zou wel eens onze grootste valkuil kunnen zijn! Je kan van alles vinden over Rudy Stroink, maar hij is wel een van de weinige vastgoedprofessionals die zijn kritiek en visie op de huidige vastgoed/bouwsector omzet naar daden, opzoek is naar een nieuwe generatie met nieuwe en adequate oplossingen en deze probeert uit te dagen. En ja daar hoort volgens mij ook bij dat je op je gezicht kan gaan. Interessant is wat we daar van kunnen leren/oppikken!
    Tja en dat hij niet in een krijtstreep pak rondloopt en een dikke BMW rijdt moeten we maar op de koop toe nemen:))
    Die nieuwe generatie, die bereid is om te experimenteren en de huidige status que ter discussie stellen, zit voor een groot deel nog op de opleidingsinstituten. Een wereld die naar mijn mening grote behoefte heeft aan input vanuit de praktijk/het bedrijfsleven (al beseffen ze zich dat niet altijd..). Input vanuit een wereld die continue veranderd en waar succes en ‘falen’ erg dicht bij elkaar liggen.
    Ik weet dat er een mooi initiatief is van een aantal professionals uit het bedrijfsleven om juist de koppeling tussen praktijk en onderwijs te versterken. Daar zou Rudy Stroink onderdeel van moeten uitmaken.
    En met een beetje mazzel leren beide werelden van elkaar. Daar hebben we mensen als Rudy Stroink keihard bij nodig!

Geef een reactie

