Niet Primark maar Mr Price is de redding voor retailleegstand

Afbeelding

Mijn dochter van 17 wilde enige tijd geleden wel eens een Primark bezoeken. Ze had er al zoveel over gehoord en was door alle verhalen reuze benieuwd geworden. In Zuid Limburg waar wij wonen, is de enige Primark in de directe omgeving de vestiging in Luik.

Zoals elke dochter van haar leeftijd is zij een kenner van de modebranche. En een eigenzinnige kenner, zoals al haar leeftijdsgenoten. Meisjes én jongens. Mijn zoon, 21 inmiddels, zweert al een aantal jaren bij Scotch & Soda, met als gevolg dat ik er nu ook vaak binnenloop en inmiddels over een eigen Scotch & Soda-garderobe beschik. Ik ben er eigenlijk wat te oud voor, schat ik zo in, maar wie kan een enthousiaste zoon met smaak en gevoel voor kwaliteit weerstaan?

Mijn dochter was uiterst teleurgesteld over het bezoek aan de Primark in Luik. En zo ook haar moeder. ‘Geef mij dan H&M maar of Zara. Zelfs C&A is beter.’ Al die drukte over de wenselijkheid van een Primark-vestiging in de buurt is dus niet aan haar besteed. ‘Voor mij hoeft Primark niet naar Heerlen te komen.’

Daar denken veel politici anders over. Raadsleden, wethouders, adviseurs en burgemeesters in een aantal steden in Nederland doen bijna een moord om een Primark binnen de gemeentegrenzen te krijgen. Het lijkt of het hele voortbestaan van het door leegstand geteisterde winkelaanbod in menig Nederlandse stad afhangt van de komst van een Primark.

Ik zie nogal wat parallellen met de komst van MediaMarkt, zo’n tien jaar geleden. Ook toen werd het succes van iedere nieuwe retailontwikkeling afhankelijk gemaakt van de komst van een MediaMarkt. Heel wat gemeentebesturen en ontwikkelaars rekenden zich al bij voorbaat rijk en maakten via de media ook de nodige, veelal voorbarige tamtam. Edgar Breed, die toen de verantwoordelijkheid had over de expansie van MediaMarkt in de Benelux, moest de redactie van Vastgoedmarkt vaak teleurstellen als er weer eens in de lokale media werd geschreven dat een nieuwe retailontwikkeling een MediaMarkt als hoofdtrekker kreeg. ‘Wij weten van niets’, was steevast zijn antwoord. Of: ‘We hebben wel eens gesproken, maar ik moet nog maar zien of we inderdaad tot zaken komen.’

Het spreekt voor zich dat MediaMarkt als huurder lange tijd spekkoper is geweest. Als de komst van een bepaalde keten zo gewenst is, betekent dat natuurlijk veel voor de hoogte van de huursom.

Zo iets lijkt nu ook  het geval te zijn met Primark. Ik heb al eerder geschreven over de uiterst moeilijke en kwetsbare retailsituatie in Zuid-Limburg en met name in de steden Sittard-Geleen en Heerlen, met leegstandspercentages in het centrum van rond de 20 procent. Toch meent de gemeente Heerlen dat er ruimte genoeg is voor nog meer nieuwe retailmeters. Bij het nieuwe project Maankwartier gaat het om zo’n 10.000 vierkante retailmeters en de beoogde herontwikkeling door Multi van De Plu, eveneens in het centrum, moet zelfs op 30.000 vierkante retailmeters extra uitkomen. Ook de eigenaren van ’t Loon (met name het beursgenoteerde NSI) wil de door verzakking afgebroken 10.000 m2 weer toevoegen en als het even kan, uitbreiden.

En wat is de redding? Volgens de gemeenteraad en vele noodlijdende ondernemers: de komst van een Primark! Die moet dan in de herontwikkeling van De Plu komen, volgens de SP-wethouder Riet de Wit. Ook al duurt het nog wel drie jaar voordat De Plu wordt gerealiseerd, als het allemaal al doorgaat. Logisch, 30.000 m2 nieuwe retailmeters krijgt zelfs Multi in deze tijd in een kwakkelend winkelhart als dat van Heerlen niet zomaar ingevuld maar de gemeente heeft er alle belang bij dat De Plu doorgaat, want daarin moet ook het nieuwe Stadskantoor van Heerlen worden gevestigd. Dan helpt 6000 m2 Primark in een voorcontract in ieder geval wel.

Tot overmaat van ramp heeft ook Jos van de Mortel zich in het gevecht om de komst van Primark naar Heerlen gestort. Ik bedoel niet dat Van de Mortel een ramp is, maar zijn inzet om Primark naar de aan De Plu grenzende Schinkelkwadrant-Noord te krijgen, maakt het er allemaal niet makkelijker op. Van de Mortel kan sneller bouwen dan Multi, maar daarvoor moet de bestemming worden gewijzigd en daar heeft de gemeente met zijn belang bij De Plu geen oor naar.

Van de Mortel heeft ook ondersteuners, zoals Nico Meijer. Deze heeft een modezaak in de aan het Schinkelkwadrant–Noord grenzende Van de Maesenstraat en is terecht van mening dat een snelle komst van Primark naast de deur ook goed voor zijn zaak is.

Meijer toonde het Limburgs Dagblad zelfs een brief van Joost Buitenhuis van Primark Nederland, waarin deze zijn belangstelling voor Heerlen bevestigde: ‘Normaliter doen wij geen uitspraken over ons expansiebeleid maar gezien de politieke onrust in Heerlen, kunnen wij u aangeven dat de stad Heerlen voor Primark een interessante vestigingsplaats is. Daarnaast zult u weten dat er voor Primark in Heerlen meerdere vestigingsmogelijkheden beschikbaar zijn.’ Buitenhuis geeft ook aan niets te zien in de variant van Van de Mortel, omdat Schinkelkwadrant-Noord geen retailbestemming heeft.

Ik moet toch wel heel erg lachen om dit soort vestigingsamateurisme van zowel ontwikkelaars als politici. Over tien jaar zitten heel wat beleggers en gemeentebesturen in Nederland en daarbuiten met enorm veel extra leegstand, omdat de door hen nu zo gewenste MediaMarkten en Saturns inmiddels in hun huidige vorm het loodje hebben gelegd en allang zijn uitgeweken naar plekken op industrieterreinen ,waar de huur niet alleen lager is, maar waar ook gratis geparkeerd kan worden. De trend is internet en dus hoef je dan als elektronicaketen niet meer met zoveel meters dominant in toonaangevende winkelcentra en stadsharten te zitten. En dat gaat ook steeds meer gebeuren met de Primarks, H&M’s en C&A’s van deze wereld.

Ik geef alle ontwikkelaars en gemeenten, die snel een aantrekkelijke modeketen in de armen willen sluiten, graag het advies van mijn dochter en vriendinnen. Primark en H&M zijn al weer uit, het antwoord op retailleegstand is Mr Price.

Mr Price, zult u zeggen? Dat ken ik niet. Mr Price is een retailketen uit Zuid-Afrika en bepaald geen kleintje (www.mrp.co.sa; http://www.mrpricegroup.com). De Mr Price Group is actief in modewinkels (Mr Price), huisinrichting (Mr Price Home) en sportartikelen (Mr Price Sport).  In 25 jaar tijd steeg de concernomzet naar 10 miljard rand (over 2011), met een winst van 1 miljard rand. Het aandeel Mr Price steeg in die periode van 30 cent naar 75 rand. De groep heeft inmiddels in Zuid Afrika met zijn verschillende formules 959 winkels en in de omliggende Afrikaanse landen nog eens 77. De modezaken van  Mr Price zelf tellen 393 winkels. 

Wij kopen regelmatig in een Mr Price Home en mijn dochter (en een paar vriendinnen uit Nederland die op bezoek kwamen) zijn helemaal wild van de modewinkels, zeker als je kunt betalen met buitenlandse valuta. Ook de internetsite van Mr Price werkt uitstekend. Toen ik vorige maand in Zuid Afrika was, kreeg ik nog een bestelling van mijn dochter mee voor een paar schoenen, die slechts 79 rand (nog geen 7,5 euro kosten). Ik zie ook wel eens wat ‘gedateerde’ artikelen van Ikea in de Mr Price Home stores, dus dat geeft aan dat in ieder geval Ikea (nog niet actief in Zuid Afrika) de waarde van de Mr Price Group goed inschat.

Mijn advies is dus aan Nederlandse ontwikkelaars en gemeenten die niet meer weten hoe ze de leegstand in het stadscentra moeten bevechten: neem eens contact op met Mr Price. Primark is al weer verleden tijd!

Afbeelding

Advertenties
Comments
4 Responses to “Niet Primark maar Mr Price is de redding voor retailleegstand”
  1. jos van de mortel schreef:

    Bovendien blijkt het verhaal dat PRIMARK een huurovereenkomst heeft betreffende het Schinkelkwadrant Zuid met “c.v. de Plu”, zoals mevrouw de Wit in de krant liet optekenen eergisteren, een volkomen “broodje aap”. De andere betrokkenen ontkennen allebei (c.v. de Plu en PRIMARK).

  2. jos van de mortel schreef:

    Het is mij net ter ore gekomen dat Mr. Price nooit naar West Europa zal komen, omdat zij zonder scrupules gebruik maken van “foute” arbeid, en daar hebben ze in Zuid Afrika geen moeite mee, maar hier wel..

  3. jos van de mortel schreef:

    PRIMARK heeft in Hoofddorp wel voor een toevloeiing van winkelpubliek gezorgd van zo’n 75%, en vanwege de vestiging van PRIMARK heeft ook ZARA zich daar gevestigd. Maar natuurlijk is Mr. Price ook welkom, en de Plu heeft ook maar voor een klein deel retailbestemming en als wij in Schinkelkwadrant Noord PRIMARK vestigen kunnen wij natuurlijk de bestemming van de Bongerd terug inleveren. Al met al een win-win, in tegenstelling tot “de Plu”, waar als ooit daar een PRIMARK komt, wat ondenkbaar is, omdat het veel te lang gaat duren, en de andere eigenaren van posities in Schinkelkwadrant Zuid niet gaan meewerken en die toevoeging van winkelmeters echt veel te veel van het goede is in een stad met meer dan 20.000 m2 winkelleegstand, zelfs het Maankwartier zal voor Weller onfinancierbaar blijken, tegen die tijd voegt PRIMARK niets meer toe, want dan zitten ze al lang in Aken en winkelt de Heerlenaar daar.

    Een zwaluw maakt nog geen gezellige winkelstad, dus probeer ook de rest in te vullen of af te breken en niet bij te bouwen.

    Met vriendelijke groet,

    Jos van de Mortel
    Directie Metroprop BV

  4. moosworks schreef:

    Mooi artikel! En ik voorspel dat de kleine ondernemer met zijn diversiteit uiteindelijk de langste en duurzaamste adem zal hebben. Haarlemmerstraat staat voor mij op één, wellicht is dat alleen voor de bovenlaag maar de Primarks en consorten; daar onderstreep je alleen maar dat consumeren niet lang beklijft. Mijn roep voor consuminderen zal van een eenzame zijn maar misschien worden we ooit wijzer?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: