We moeten Nederland maar vol zetten met Factory Outlets!

Afbeelding

Afgelopen zomer bezocht ik – met gezonde tegenzin, want ik ben een typische man – de  factory outlet (FO) La Roca Village, op zo’n 30 kilometer ten noorden van Barcelona, langs de A7 snelweg naar Frankrijk. Deze FO is een van de negen in Europa van de formule Chic Outlet Shopping Villages van eigenaar Value Retail. Limburgers kennen misschien Maasmechelen Village in België, niet zo ver verwijderd van een van de drie factory outlets die Nederland nu rijk is, die in Roermond.  

La Roca Village telt meer dan 100 verschillende nationale en internationale ketens. 53 procent van de bezoekers in 2010 waren toeristen, van wie maar liefst 86 procent uit het buitenland kwam. De top drie landen waren: Frankrijk (niet helemaal vreemd, omdat La Roca Village ‘slechts’ 130 kilometer van de Spaans-Franse grens ligt), Russen en Chinezen.

Die Chinezen en Russen komen ook veelal niet met de eigen auto (grapje!), net zomin als een belangrijk deel van de toeristen aan de Costa Brava dat doen. De parkeerplaatsen staan vol met touringcars voor dagbezoekers en de auto’s hebben – tenminste in de zomer – voor meer dan de helft een kentekenplaat die niet Spaans is: Nederlands, Belgisch, Duits en natuurlijk zijn er ook veel auto’s met een Frans nummerbord.

Dat van die Russen verbaasde me niet: de Costa Brava is al een aantal jaren de favoriete vakantiebestemmingen van veelal kapitaalkrachtige Russen. Makelaars vertelden me, dat de Russen – na de Fransen – er op dit moment de belangrijkste kopers van vakantiewoningen zijn. Vroeger was het zo, dat je op de Ramblas in Barcelona in de zomermaanden vooral Nederlandse hoorde, nu lijkt Russisch de eerste buitenlandse taal te zijn geworden.

Ik heb het niet zo op winkelen, en al helemaal heb ik veel op met outlet factories. Ik heb voortdurend het gevoel dat ik belazerd word. Dat de prijzen er helemaal niet zo laag zijn als elders in gewone winkelcentra. We weten dat de grote internationale brands gewoon een extra productie draaien, speciaal bestemd voor de outlet factories, maar dan tegen ‘gewonere’ prijzen. Maar ja, we weten ook al veel langer, dat het grote publiek zich nu eenmaal graag laat belazeren door een koopillusie.

De enige winkel die mijn aandacht  kon trekken in La Roca Village, was een vestiging van de modeketen TCN. Mijn vrouw en dochter waren er erg enthousiast over vanwege het bikini-aanbod, maar ik moest maar steeds aan die arme Rudy Stroink denken. Hij had een modeketen moeten beginnen, in plaats van ontwikkelaar worden. En ik kocht bij Camper een paar schoenen, die ik later weer voor dezelfde prijs in de Camper flagshipstore in het centrum van Barcelona aantrof.

Cijfers over het aantal bezoekers, de grootte van la Roca Village en de omzet heb ik in deze weinig transparante outlet factory-branche niet weten te achterhalen en ik weet ook niet wat de beleggingswaarde is.  Maar ik moest wel aan deze FO denken, toen op 30 januari MAB Bouwfonds met een goed gevoel voor publiciteit – met het bericht werd zelfs het NOS Journaal gehaald – bekend maakte vergevorderde plannen te hebben voor de ontwikkeling van een factory outlet (of is het toch niet een outlet factory?) in Halfweg. Dat was trouwens op dezelfde dag, dat de belangenorganisatie van projectontwikkelaars Neprom, een middagbijeenkomst hield over de regionale afstemming van kantoor- en winkelontwikkelingen. Een ‘heikel onderwerp’ noemde de Neprom het zelf.

De aankondiging van MAB Bouwfonds kwam ook een maand, nadat bekend was geworden, dat de Provinciale Staten van Zuid-Holland (PS) een streep hadden gezet door de Factory Outlet Center Bleizo (FOC), een project van 20.000 m2 nieuwe winkelruimte in Lansingerland/Zoetermeer buiten het bestaande kernwinkelgebied, op basis van plannen van ontwikkelaar Foruminvest. Vlak voor het bekend worden van de plannen van  MAB Bouwfonds in Halfweg, had de provincie Brabant zich ook al uitgesproken tegen nieuwe retailplannen. Brabant wil dat alle plannen voor uitbreiding van winkelvloeroppervlakte – zeker op nieuwe locaties – voorlopig in de kast moeten worden gezet. De provincie, die blijkbaar lering heeft getrokken uit de wilde plannen van ontwikkelaar OVG een aantal jaren geleden voor een megawinkelcentrum in Tilburg, kiest voor een herijking van de opbouw en samenstelling van de gewenste regionale detailhandelsstructuur, waarbij niet alleen moet worden aangegeven welke winkelgebieden of delen daarvan kansrijk zijn, maar ook welke winkelgebieden geen perspectief meer hebben.

Dat de gemeente Haarlemmermeer & Spaarnwoude – waaronder de nieuwe FO van MAB Bouwfonds en zijn Spaanse partner Neinver valt – die regionale of provinciale rol volslagen onzin vindt, was een jaar geleden al duidelijk geworden. Toen meldde burgemeester Bruijn tijdens de nieuwjaarsreceptie voorstander te zijn van zo’n factory outlet en wel op de ontwikkeling Sugar City, het terrein van de voormalige suikerfabriek CSM.

Dat terrein is al een jaar of tien eigendom van Luigi Prins, met zijn bedrijf Corbraspen, maar behalve het moeizame traject om van de twee suikersilo’s alternatieve kantoorruimten te maken (ik begrijp voor de helft verhuurd in vijf jaar tijd!), is er verder nog erg weinig gerealiseerd. Wel is Prins er al in een vroeg stadium – toen de retailbomen nog tot hoog in de lucht reikten – in geslaagd er een detailhandelbestemming op te krijgen. Dat is ook de enige reden, dat de Nederlands-Spaanse combinatie MAB Bouwfonds/Neinver erin is gestapt, omdat die retailbestemming er nu nooit meer aan toegekend zou worden. En dus lijkt de weg vrij voor een vierde outlet center in Nederland (naast die in Batavia Stad, Roermond en Roosendaal) met een omvang van 24.000 m2, dat volgens burgemeester Bruijn 500 tot 600 arbeidsplaatsen op gaat leveren.

Allemaal blije gezichten ook bij de bekendmaking van de plannen (met een investeringswaarde van 120 miljoen euro. Als dat klopt, is dat wel erg veel voor een FO!), zeker bij Luigi Prins die nu eindelijk af is van de loden last van een prestigieuze (her)ontwikkeling van deels industrieel erfgoed die maar niet van de grond wilde komen. En eindelijk slaagt MAB Bouwfonds – eigendom van Rabo Vastgoed Groep – er weer eens in om een nieuw groot winkelcentrum in Nederland te realiseren, nadat eerdere plannen daarvoor in onder meer Geldermalsen en in het KAN-gebied onuitvoerbaar bleken vanwege overigens dezelfde bezwaren als bij Bleizo.

Ik heb, kort na de bekendmaking van de plannen met Sugar City, good old Jan Eijkemans nog kunnen aanhoren op BNR. Eijkemans is directeur bij MAB Bouwfond, is een professionele ontwikkelaar, een uitermate aardige kerel en ook iemand die een product weet te verkopen. Hij profiteerde in het interview in ieder geval goed van de slechte voorbereiding en vragen van BNR-coryfee Paul van Liempt. Eijkemans kreeg zo alle gelegenheid zijn verkooppraatje over de bühne te krijgen. Eijkemans verzekerde de luisteraars dat er met de toevoeging van Sugar City slechts 3 procent meer retail in de regio bij zal komen. En natuurlijk, met Sugar City is de noodzaak van nog meer factory outlets in Nederland echt verzadigd. Wat zou Eijkemans hebben gezegd als Bleizo wel zou zijn doorgegaan?

Laat ik Eijkemans geruststellen. De FO Sugar City wordt een doorslaggevend succes. Gratis parkeren, een snelweg er langs en een ‘eigen’ spoorwegstation zullen daaraan een bijdrage leveren. Niet voor de Chinese, Russische, Britse, Japanse en Duitse toeristen, maar voor de Nederlanders uit Haarlem, IJmuiden, Amsterdam en Zaanstad die genoeg hebben van het dure parkeren in de binnensteden, de slechte bereikbaarheid en een teveel van dezelfde winkelformules. Sugar City wordt – dat verzeker ik u – uiteindelijk ook geen exclusieve outlet factory. Wat al vaststaat dat er een supermarkt van maar liefst 4000 m2 van Dirk van den Broek bij komt, plus een  Dirk III slijterij en een Dirx drogisterij. Met ander woorden, Sugar City wordt, als de markt meezit, een groot nieuw winkelcentrum, misschien niet zo groot als MAB Bouwfonds ooit in Geldermalsen wilde neerzetten, maar het zal op den duur daar wel in de buurt mee komen.

Een vraag heb ik nog voor MAB Bouwfonds, de afgelopen vijf jaar zo geplaagd door alle schandalen bekend uit de Klimop-affaire? Naar ik heb gelezen, komt de naam van Luigi Prins voor in de dossiers in de rechtszaak tegen de voormalige gedeputeerde Ton Hooijmaijers. Corbraspen zou Hooijmaijers voor zo’n 5000 euro hebben betaald voor geleverde diensten. En had dat niet iets te maken met Sugar City? Ik weet niet of het klopt, maar ik vraag me wel af of dit helemaal rijmt met de Gedragscode, zoal de Neprom die voor haar leden voorschrijft.

Deze maand werd bekend dat de situatie van de Nederlandse winkelbranche wat betreft aanbod en vraag uiterst deprimerend blijft. De Nederlandse economie is in recessie en komt daar voorlopig nog niet uit.  Toch meent MAB Bouwfonds ons te kunnen overtuigen dat er een noodzaak bestaat om nog eens 3 procent meer retailmeters toe te vertrouwen aan een regio die al ruim is voorzien aan retailmeters. Met dank aan burgemeester Bruijn, die zich helemaal niets aantrekt van zijn collega’s in de steden rondom.

En wat las ik vorige week in verschillende media over de mislukte herontwikkeling van Post Rotterdam, overigens een van de pijnpunten in het SNS Property Finance dossier? Daar moet nu ook een outlet factory in komen, met de steun van B & W en ongetwijfeld van de nieuwe staatsbank. Verder zijn er plannen voor een FO in het noorden van het land. Als het nog even zo doorgaat staat Nederland helemaal vol met outlet factories en hebben we geen gewoon winkel of stadscentrumcentrum meer over dat nog bezoekers trekt. Dat is trouwens blijkbaar ook de trend, kun je concluderen uit een recent rapport van ABN op basis van cijfers van Locatus. Dat rapport voorspelt een verdubbeling van de retailleegstand voor de komende jaren (ligt nu al op rond de 10 procent) maar is positief over FO’s als in Roermond, omdat daar nu geen leegstand is. Echt een fantastische reden om heel Nederland dus maar vol te zetten met FO’s, lijkt me. 

 

Advertenties
Comments
2 Responses to “We moeten Nederland maar vol zetten met Factory Outlets!”
  1. VAN HAAREN John schreef:

    Beste Ruud,

    Hoop dat jouw artikel BNN, Telegraaf, NRC, Politiek Den Haag en dies meer zij haalt.

    Dank,

    John

  2. Rogier Hentenaar schreef:

    Ha Ruud, altijd vermakelijk je stukken. Even een kleine correctie – ik was erbij toen Eikemans de plannen in Halfweg presenteerde – de parkeerplaatsen bij FOC Halfweg worden overduidelijk NIET gratis. Dat hebben alle partijen daar bezworen. Dat maakt zo’n FOC daar net weer een stukje minder aantrekkelijk, nietwaar?

    Met hartelijke groet,

    Rogier Hentenaar Hoofdredacteur Vastgoedjournaal Tel. 06 284 60 501

    http://www.vastgoedjournaal.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: