Wat moet een (wieler)journalist met anonieme brieven?

Sinds een paar weken circuleren er anonieme brieven over vastgoed en SNS Property Finance op de redacties van een aantal kranten en publicaties.  Ze hebben de inhoud min of meer gemeen, alleen zijn ze in andere tekstprogramma’s bewerkt en ze zijn ook allemaal niet even gedetailleerd. Hoewel de brieven anoniem zijn,  is het duidelijk dat ze uit een en dezelfde hoek komen: Ger Visser, de ‘gevallen’ directeur eigenaar van Eurocommerce en/of diens zakelijke entourage van weleer. Het is me trouwens toch al opgevallen, dat Visser – die toen het nog goed ging van zijn vastgoedportefeuille nooit geïnteresseerd was in publiciteit – nu met enige regelmaat ‘on the record’ in de media opduikt. Begrijpelijk, want iedereen kan zich voorstellen dat Visser weinig gelukkig is wat hem is overkomen met zijn portefeuille en het daaraan gekoppelde private faillissement.

Anonieme brieven komen wel vaker terecht bij de media. En zeker als het om bekende  personen en/of bedrijven gaat, krijgen ze altijd de nodige aandacht op de redactie. Maar mijn ervaring met dit soort brieven– zeker als ze anoniem zijn – is dat ze ingegeven worden door woede over beweerd onrecht.  Daar moet je als redactie heel voorzichtig mee omgaan.

Ik kreeg twee maanden geleden nog een telefoontje van een dame – ik weet niet wie het was en misschien wil ik dat ook niet weten – die me bij hoog en laag verzekerde dat een bepaalde vooraanstaande vastgoedman op geen enkele manier deugde. Ze zou me het onderliggende, overtuigende bewijzen doen toekomen, maar tot heden heb ik niets meer van haar vernomen. Een teleurgestelde echtgenote misschien of een aan de kant gezette minnares of secretaresse? Een soort Hetty van de Laar, vermoed ik?

Ik verwijs naar een toch opzienbarend interview in het Fd, afgelopen november, waarin een benadeelde vastgoedbelegger en een voormalig ‘liefje’ alle gelegenheid kregen om leeg te lopen over de – toen nog – directeur van SNS Property Finance, Buck Groenhof. Een interview gelardeerd met pikante lingerie en cocaïne. Ik had er zo mijn twijfels over.  Maar inmiddels is het voorarrest van Groenhof weer met een maand verlengd, dus ik neem aan dat de beweringen uit het Fd-interview zullen worden meegenomen in het Fiod-onderzoek naar mogelijke malversaties door Groenhof en een aantal van zijn vertrouwelingen bij SNS Property Finance. Hetzelfde geldt voor het schokkende  artikel van vandaag in het Fd, waaruit blijkt dat er ook een ‘juridisch spelletje’ is gespeeld tussen SNS Property Finance en het ‘liefje’ Hetty van de Laar. Opnieuw een illustratie, trouwens, dat de Raad van Bestuur van SNS Property Finance – lees Jaap van Dijk en Ronald Latenstein – er wel een erg grote puinhoop van hebben gemaakt.

De anonieme brieven waarop ik doel aan het begin van deze blog, gaan ook over de SNS Property Finance-portefeuille. De insteek van de brieven is het onrecht dat met name Ger Visser zou zijn aangedaan. Een citaat: ‘Eurocommerce is geofferd. Visser moest failliet, de aandacht werd afgeleid. Ik heb zelf geen grove onrechtmatigheden bij Eurocommerce ontdekt, noch bij de bestuurder. Het was zoals ik eerder heb aangegeven een ouderwets familiebedrijf wat je tegenwoordig niet zo vaak meer tegenkomt.

Uit een andere brief: ‘Wat nog erger is, is de wijze waarop een van de meest gezonde bedrijven die ik gekend heb, Eurocommerce Holding BV ten onder is gegaan aan de wijze waarop Rabobank en de door haar aangestelde directeur Coen van der Bijl uiteraard van Boer & Croon dit machtige en financieel sterke bedrijf hebben gesloopt.

De briefschrijver – die claimt ook bij deze zaken betrokken te zijn geweest – neemt het ook op voor andere familiebedrijven, die blijkbaar door de ‘juristen van de Rabobank’ worden ‘gesloopt’. ‘Het lijkt me goed dat u als onafhankelijke kwaliteitskrant hier wat meer aandacht aan besteed. Vele families zullen niet met de media over deze gang van zaken willen praten. U zou het kunnen proberen met Joop Lelieveld (Midreth), Jacq Stienstra (Stienstra Beleggingen), Ger Visser (Eurocommerce) en de voormalige eigenaar van Phanos.’

De schrijver – ook gaat het toch om meer schrijvers? – gaat er gemakkelijk aan voorbij, dat de media – en ook ik – al het nodige hebben geschreven over de weinig professionele manier (een understatement!) waarop SNS Property Finance sinds 2008 is geleid. Ook de opvallende rol van Groenhof en die van Coen van der Bijl – die inderdaad wel erg veel geld opstrijkt via Boer & Croon voor zijn werk bij het failliete Eurocommerce, nadat hij in anderhalf jaar bij SNS Property Finance geen potten had kunnen breken – is al ruimschoots belicht. Justitie doet daar onderzoek naar en daar zullen we dus  meer van horen. Ook de ‘vreemde’ deal tussen SNS Property Finance en Reggeborgh, het vastgoedvehikel van Dik Wessels – waarover in de brieven uitgebreid wordt bericht –  is onder meer in mijn blog aangestipt, hoewel ik daar, tot nu toe tenminste, niets illegaals aan heb kunnen ontdekken.

Wat de anonieme briefschrijver – waarvan de identiteit mijns inziens is te traceren uit een aantal opmerkingen – wel doet is ongemeen beschuldigend uithalen naar de top van account en vastgoedadviseur Ernst & Young, Dik Wessels persoonlijk, en de top van FGH Bank.  Met naam en toenaam. Met de suggestie dat iedereen in het traject rond het faillissement van Eurocommerce bezig was met zichzelf te verrijken.

Mijn eerste – en ook tweede – reactie is, dat achter deze brieven een uiterst gefrustreerd man schuil gaat, die probeert de media in te schakelen om niet alleen zijn gelijk te krijgen over beweerd ongelijk, maar daarnaast ook ongenuanceerd en beschuldigend uithaalt naar bedrijven en de personen die ze leiden. Dus ik besloot er eerst ook geen aandacht aan te besteden. Maar tegelijk aarzel ik: wij zijn journalisten en als het maar voor een kwart waar zou zijn wat de anonieme briefschrijvers suggereren, is dat natuurlijk een geweldig en belangwekkend verhaal.

Ik werd over de streep getrokken door een verhelderend artikel van Wilma de Rek in de Volkskrant van afgelopen zaterdag. Het artikel ging  over wielerjournalistiek en de dopingbekentenis van Lance Armstrong, onder de titel Bejubel en ontmasker. De schrijfster stelt zich de vraag: zijn wielerjournalisten nu tegellichters, die achter elk vermoeden van doping en andere schandalen moeten aangaan, of zijn het gewoon entertainers?

Ik zie veel parallellen met de vastgoedjournalistiek. Ook ik wist al jaren dat er het nodige niet klopte bij de vastgoedtak van het Philips Pensioenfonds. Ook vond ik de exclusieve positie van Trimp & Van Tartwijk op de Zuidas erg vreemd en niet marktconform, en was al een half jaar voor de eerste arrestatiegolf in de Klimop-affaire erop gewezen dat de verkoop van een woningportefeuille door het Philips Pensioenfonds aan Landquest, het bedrijf van hoofdverdachte Jan van Vlijmen, niet deugde. Toch is de omvang van de later beweerde en inmiddels veroordeelde vastgoedfraude aanvankelijk aan mij – en de andere media – voorbijgegaan. Of heb ik haar onbewust (bewust misschien wel?) genegeerd? Ben ik misschien meer een liefhebbende entertainer van de vastgoedsector dan de research-journalist die elke tegel oplicht en overal kwaad en crimineel gedrag vermoedt?

Volkskrant-journalist De Rek citeert een aantal keren de Belgische oud-wielerjournalist Rik Vanwalleghem. Twee citaten wil ik u niet onthouden, waarbij ik u aanraad om in plats van ‘wielrennen’ ‘vastgoed’ te lezen:

‘De massa houdt nog altijd van wielrennen. Als de koers niet meer echt is, alleen nog maar handjeklap en geld, voelt de massa dat scherp aan en zal zich afkeren, zoals indertijd met de kermiskoersen is gebeurd. Het echte probleem ontstaat als de renner met de beste apotheek wint. Maar het is nog altijd omgekeerd. Het beste paard verdient de beste haver; de beste coureur krijgt de beste medische begeleiding. Coureurs zijn zieke mensen, zo moeten ze worden behandeld.’

‘Het echte probleem, zegt Vanwalleghem, zit bij de journalistiek. De amplitude van de verontwaardiging is veel groter dan eerst. De media die Armstrong eerst bejubelden als de nieuwe messias, vallen nu over hem heen in hun ijver hem neer te zetten als schurk en crimineel. Ze zijn verwikkeld in een wedloop.’

Wat lijkt dit citaat toch qua inhoud op een van mijn recente blogs over ‘media die huilen met de wolven’. Wie mij kent, weet dat ik mistoestanden en crimineel gedrag en handelen veroordeel. Maar wat iemand – hoe gefrustreerd ook – als een misdrijf beschouwt, hoeft dat feitelijk niet te zijn. Ik heb de details en beschuldigingen die de anonieme briefschrijvers opsomt, nauwkeurig en met kennis van de zaak bestudeerd, en kom tot een heel andere conclusie. Maar ik ga ervan uit dat de briefschrijver(s) ook een kopietje naar de Fiod hebben gestuurd, dus die zal er zich ook wel over de echte feiten buigen.

Tenslotte nog een citaat van Vanwalleghem uit het Volkskrant-artikel, die veel relativeert: ‘Er moet evenwicht zitten in de manier waarop je naar een bepaalde sector kijkt. Journalisten zijn dol op ontmaskeren; maar wie daarin doorslaat, haalt uiteindelijk de verhalen en de romantiek uit de maatschappij.’ Dit citaat lijkt wel een verwijzing naar het artikel van vanochtend in het Fd over Hetty van de Laar!

Waaraan ik wel wil toevoegen: maar als het ontmaskeren echt iets wezenlijks betreft, moet elke journalist er gewoon keihard en zonder enige terughoudendheid mee doorgaan.

Comments
One Response to “Wat moet een (wieler)journalist met anonieme brieven?”
  1. gerard schreef:

    Het is idd net als bij t wielrennen: iedereen weet dat de kluit belazerd wordt en dat meer dan 80 % er aan meedoet maar ja bewijzen is lastig en staat in het kleine “ons kent ons” wereldje gelijk aan zelfmoord. Noem de naam van n succesvolle vastgoed ondernemer en geheid dat er ergens iets stinkt. En dan maakt t niet uit of ze de RICS code, NEPROM code of IVBN code hebben ondertekend.

Geef een reactie

