Is Jos van Rey ‘een slecht mens’?

Soms wil je helemaal geen gelijk hebben. Mensen maken fouten en aangezien ik een mens ben, maak ik die ook. Maar als ik over bepaalde zaken schrijf, ben ik arrogant genoeg om te claimen dat ik ook gelijk heb. Dat geldt zeker in de zaak-Jos van Rey. U kent mogelijk mijn mening: De Roermondse wethouder en VVD-senator Van Rey heeft een reuze bord voor zijn kop, is arrogant en machtsbelust en heerst over zijn Limburgse stadje als een koning. Hij heeft ook minstens de schijn van belangenverstrengeling over zich, met name in de relatie met zijn vriend en stadgenoot, de ontwikkelaar Piet van Pol.  En wat nog veel erger is: hij laat zich door niets en niemand tegenhouden om invloed uit te oefenen. En al helemaal niet door journalisten.

Ik heb over Jos van Rey een aantal keren geschreven. Eigenlijk met de rem op. Want deze wethouder, voormalig lid van de Provinciale Staten van Limburg, Eerste Kamerlid en VVD-politicus heeft lange tijd mijn sympathie gehad. Van Rey is een doener, een macher, zoals ik ook in mijn laatste blog over Ton Hooijmaijers schreef. In zijn eentje heeft ‘onze Jos’ het kleine Roermond op de kaart gezet en daarmee grotere Limburgse steden als Heerlen, Kerkrade, Venlo, Sittard-Geleen en Maastricht het nakijken gegeven. Met name als het gaat om retail en retailontwikkelingen

In mijn blogs van 21 maart (‘Valt de ‘koning’ van Roermond van zijn troon?’), 24 maart (‘Bouterse en Van Rey, personen die niets met elkaar te maken hebben’), 10 juni (‘Beoogd deputé Jos van Rey, een mooi voorbeeld van ‘laten lopen’) en 1 juli (‘Een burgemeester als ontwikkelaar. Oftewel een sketch voor drie ‘Jos-sen en een Piet’’) heb ik de nodige vraagtekens geplaatst bij de integriteit van Van Rey en diens politieke VVD-entourage. En vooral bij zijn niets-verhullende vriendschappelijke en financiële relatie met de Van Pol. Op de Provada, waar wij elkaar kruisten, noemde Van Rey me daarom ‘een slecht mens’, wat hij vervolgens herhaalde in een reactie op mijn blog van 10 juni.

In mijn blog van 21 maart adviseerde ik hem nog gekscherend uit de politiek te stappen: ‘Daarom besluit ik met een persoonlijke oproep: Beste Jos, je wordt volgende maand 65 jaar (foutje van mij, hij was toen al 66! rdw) , het is dus mooi zo. Stop met dat gedoe in Roermond, ga dan met Piet (van Pol) nog een keer, zonder politieke verantwoordelijkheid, naar Munchen en Cannes, en geniet zonder die schijn van belangenverstrengeling alsnog ongestoord van alle geneugten van de vastgoedbeurzen. Sorgdrager en Frissen (die een integriteitsonderzoek naar hem uitvoerden, rdw) vinden ook dat je dat verdiend hebt voor Roermond.

Maar Van Rey laat zich niet de les lezen door een journalist en ging hij gewoon door met zijn politieke machtsspelletjes. Met als inzet: zelf gedeputeerde worden van Limburg (iets wat mislukte), terwijl de VVD-voorzitter in Limburg Ricardo Offermanns – burgemeester van Meerssen – als beloning daarvoor de nieuwe burgemeester van ‘zijn’ Roermond mocht worden.

U hebt het allemaal kunnen lezen het afgelopen weekeinde: Justitie viel vrijdag binnen in de woning van Van Rey en in zijn kantoor op het stadhuis. De VVD-politicus wordt nu officieel verdacht van corruptie en lekken uit een vertrouwenscommissie voor de voordracht van de nieuwe burgemeester. Ook beoogd burgemeesterskandidaat Offermanns is door het OM als verdachte aangemerkt. Inmiddels is duidelijk geworden dat het OM hard bewijs heeft tegen Van Rey en Offermanns. Uit een afgeluisterd telefoongesprek blijkt dat Van Rey (die adviseur was van de sollicitatiecommissie) twee vragen heeft doorgespeeld die de selectiecommissie van de gemeente aan Offermanns zou stellen. Verder is gebleken dat het lekken van de vertrouwelijke informatie over de benoemingsprocedure slechts bijvangst is in een groter corruptieonderzoek. Het betreft een onderzoek over vastgoeddeals in Roermond en de relatie tussen Van Rey en enkele projectontwikkelaars. Dus Piet van Pol, voeg ik daar aan toe. Met andere woorden: hoewel de onderzoekscommissie van ex-minister Sorgdrager Van Rey eerder dit jaar min of meer vrijpleitte van belangenverstrengeling, beschikt het OM blijkbaar toch over aanwijzingen dat Van Rey wel degelijk iets heeft uitgehaald wat juridisch niet door de beugel kan.

Dat verbaast me niets. Ik weet niet over welke informatie het OM beschikt, maar in mijn column in Vastgoedmarkt heb ik vorig jaar al mijn twijfels geuit over de gang van zaken rond het kantoorgebouw, dat de gemeente Roermond op aandringen van wethouder Van Rey kocht van de combinatie Van Pol/Volker Wessels. Ik heb toen onder meer aangegeven, dat daar gerommeld is met de taxaties en dat de gemeente Roermond veel meer heeft betaald voor dat kantoor dan de feitelijke marktwaarde zou zijn.

Voor mij is het glashelder wat de gemeenteraad van Roermond – die de afgelopen jaren als een braaf schoothondje slechts ja en amen zei tegen alles wat Van Rey uitspookte – nu moet doen: Van Rey schorsen als wethouder in afwachting van de verdere stappen van het OM. Van Rey doet er zelf ook goed aan om zijn werkzaamheden als senator te beëindigen. Ook de burgemeester van Kerkrade, Jos Som, moet bij zichzelf te rade gaan over zijn beslissing om Piet van Pol binnen te halen als adviseur voor zijn omstreden Centrumplan Kerkrade. Zoals ik in mijn blog van 1 juli schreef, kunnen bij dat binnenhalen van Van Pol  door vriend Som ook vraagtekens worden gezet.

Maar het is nog maar de vraag of Van Rey en zijn lokale politieke VVD-kliek er ook zo over denken. Zijn vriend en rechterhand in die lokale politiek, VVD-fractievoorzitter Dré Peters had het vrijdag over ‘Stasipraktijken in Roermond’ van de kant van het OM. ‘Het lijkt hier wel Oost-Berlijn’. Peters was voorzitter van de vertrouwenscommissie die VVD’er Ricardo Offermanns naar voren schoof als nieuwe burgemeester van Roermond.

Ik vraag me verder af of het landelijk bestuur van de VVD, maar ook VVD-fractieleider en beoogd nieuwe premier Mark Rutte wel zo blij moeten zijn met zulke prominente partijleden van het kaliber Van Rey. Eerst vorige week ex-gedeputeerde Ton Hooijmaijers die voor de rechtbank staat, en nu dus Jos van Rey en de VVD-voorzitter van de provincie Limburg die door het OM als verdachten worden aangemerkt. Ik ben benieuwd of Rutte ook van mening is dat het OM zich bedient van Stasipraktijken.

Ik weet natuurlijk niet of Van Rey inderdaad van verdachte aangeklaagde wordt en of er een proces tegen hem komt. Laat staan dat ik weet of hij veroordeeld wordt. Dat is aan de rechtbank en aan ons juridisch systeem, dat zich baseert op de trias politica, dus de scheiding van de machten. Maar laat ik toch een voorschot nemen. Het zou mij niets verbazen als de rechtbank hardere conclusies verbindt aan de nauwe banden van Van Rey met Van Pol en andere projectontwikkelaars dan de commissie Sorgdrager eerder dit jaar deed. En dat de onafhankelijke rechtbank verder gaat dan de uitspraak van ‘schijn van belangenverstrengeling’ van diezelfde commissie.

Van Rey noemde mij publiekelijk ‘een slecht mens.’ Ik heb er mijn schouders over opgehaald. Of Van Rey zelf ‘een slecht mens’ is, zult u niet van mij horen. Ik laat dat over aan het OM en de rechtbank en de lezer van deze blog.  Maar niet zonder eraan toe te voegen dat de gemeenteraad van Roermond, de Staten van Limburg en het provinciale en landelijk VVD-bestuur al veel langer hebben gefaald door Van Rey c.s. zo zijn gang te laten gaan als nu aan het licht is gekomen.

Comments
4 Responses to “Is Jos van Rey ‘een slecht mens’?”
  1. Jacob flintr schreef:

    Winkels ,winkels en nog eens winkels van Beers vind het prachtig en van Reij vediend er prachtig aan.
    De toekomstige problemen zijn voor de gewone Roermondenaren.

  2. remunjse jong schreef:

    en nu is roermond een stuurloos schip met slecht dekzwabbers aan boord. En elke matroos gaat nu roepen….jaren houden ze hun mond en nu opeens durven ze hun nek uit te steken. En de media….. geen goed woord voor over. Dit kost de staat weer vele euro’s die we beter op een andere manier hadden uit kunnen geven. Maar goed. De pers kan zeggen. Kijk ik eens en klopt zichzelf op de borst. Nogmaals ik heb er geen goed woord voor over

    • jos van de mortel schreef:

      Maar wat vindt U, remunjse jong, dan van het feit dat het juist Muermans is die waarschijnlijk het OM heeft getipt, en dat andere ontwikkelaars dan van Pol, zoals Muermans dus, niet meer “aan de bak” kwamen? Die laatste heeft immers ook nog maar voor een enkele woning in “de Steenen Trappen” gebruikers gevonden. En als er nou straks echt iets gevonden wordt wat het daglicht niet kon verdragen als dat er niet al is? En als zo meteen een tweede outlet wordt gebouwd in Duitsland en de helft in Roermond dan ineens leeg komt, wat in Venlo toch min of meer is gebeurd na de bouw van de Roermondse outlet? Voor mijn gevoel is van Pol inderdaad structureel bevoordeeld ten koste van de rest, en is die outlet niet duurzaam. Dan liever een stuurloos schip met scheepslui op de Roer, die zich aan de regels houden, en neutrale politici met echt duurzame visie.

  3. Hendrik Reudink schreef:

    Uitstekende blog met treffende conclusies en een vooruitziende blik.

Geef een reactie

